دنیای موسیقی

دنیای موسیقی با شما در زمینه های مختلف موسیقی اعم از آشنایی با سازها، اخبار موسیقی ایران و جهان، آموزش موسیقی و ... همراه خواهد بود.

دنیای موسیقی با شما در زمینه های مختلف موسیقی اعم از آشنایی با سازها، اخبار موسیقی ایران و جهان، آموزش موسیقی و ... همراه خواهد بود.

طبقه بندی موضوعی

آموزش کوک کردن ویولن

چهارشنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۶، ۰۶:۰۹ ب.ظ

آموزش کوک کردن ویولن


کوک کردن با تیونر دیجیتال
یکی از ساده‌ترین روش‌های کوک کردن سازها از جمله ویولن استفاده از دستگاه تیونر دیجیتالی است. نحوه کار این دستگاه به این صورت است که با کشیدن آرشه بر سیم بدون انگشت‌گذاری (دست‌باز) دستگاه فرکانس دقیق سیم و نوتی را در حال حاضر در حال اجرای آن هستید بر روی صفحه دیجیتالی نمایش می‌دهد و تنها کاری که باید انجام دهید چرخاندن گوشی‌ها  یا پیچ‌های تنظیم دقیق ویولن برای رسیدن به فرکانس و نوت مورد نظر است. دقت کنید که برای هر سیم یک گوشی مجزا در بالای دسته ساز و همینطور یک پیچ تنظیم دقیق در قسمت سیم‌گیر ویولن موجود است.
تیونرهای در قیمت‌ها و کیفیت‌های مختلفی در بازار موجود هستند و بسته به میزان بودجه خود می‌توانید تیونر مورد نظرتان را انتخاب کنید.
با پیشرفت گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند برنامه‌هایی برای کوک ویولن نیز طراحی شده‌اند که بدون هیچ هزینه‌ای می‌توانید آنها را تهیه و استفاده کنید. کیفیت این برنامه‌ها مانند تیونرهای میان رده بازار است و برای استفاده روزمره بسیار مناسب هستند

آموزش کوک کردن ویولن


فرکانس‌ صدای سیم‌های ویولن


آموزش کوک کردن ویولن


دقت کنید چرخاندن گوشی‌های ساز باید بسیار آهسته و آرام انجام شود. هرگونه چرخش ناگهانی و یا چرخاندن بیش از حد باعث پاره شدن سیم شما خواهد شد.
چرخاندن پیچ‌های تنظیم دقیق به هر اندازه باعث پاره شدن سیم شما نخواهد شد و از این بابت آسوده باشید.


جهت صحیح چرخاندن گوشی‌های ویولن
جهت مخالف عقربه‌های ساعت: افزایش فرکانس
جهت عقربه‌های ساعت: کاهش فرکانس


آموزش کوک کردن ویولن


کوک کردن با پیانو
در صورتی که در منزل پیانو یا کیبورد (ارگ) دارید، می‌توانید با استفاده از آنها هم ویولن خود را کوک کنید. برای این کار نوت‌ها را به ترتیب مانند تصویر زیر روی پیانوی خود اجرا کنید و به دقت به صدای آن گوش کنید. سپس سعی صدای سیم مورد نظر خود را با پیانو هماهنگ و یکسان کنید. این روش از کوک کردن نیاز به تمرین و مهارتی دارد که به تدریج در شما تقویت خواهد شد و این مهارت همان توانایی تشخیص فرکانس صدا است. با این تکرار و تمرین این روش گوش شما به فرکانس نوت‌ها حساس‌تر خواهد شد و این مهارت باعث بهبود انگشت‌گذاری شما می‌شود و نوت‌های فالش (ناکوک) کمتری خواهید داشت.

آموزش کوک کردن ویولن



کوک کردن نسبی
این روش از کوک کردن مهارتی است که باید به صورت روزمره آن را تمرین کنید تا پس از مدتی به تدریج بتوانید به صورت نسبی سیم‌ها را کوک کنید. این روش به این صورت است که ابتدا سیم لا (A) را با یکی از روش‌های بالا کوک می‌کنیم. سپس باید سیم لا را همزمان با سیم ر (دوبل) بنوازید. در این صورت یک فاصله پنجم درست خواهید داشت. در صورتی که سیم سوم (ر) کوک نباشد و از فرکانس خود کمتر یا بیشتر باشد، دو صدایی که حاصل دو سیم است بر روی هم منطبق نبوده و صدایی نامطلوب و ناخوشایند خواهید شنید. در صورتی که سیم ر در کوک صحیح خود باشد، دو صدا با فاصله پنجم درست بر هم منطبق شده و صدایی مطلوب و شفاف خواهیم داشت.با تغییر کوک و چرخاندن گوشی یا پیج تنظیم دقیق سیم سوم و گوش دادن دقیق به فاصله و کیفیت دو صدا، متوجه لحظه انطباق فرکانس دو سیم خواهید شد. در این مرحله سیم سوم شما کوک شده است. حال همین کار را در مورد سایر سیم‌ها انجام دهید. (سیم سوم با سیم چهارم ) و (سیم اول با سیم دوم) دوبل نواخته و کوک شود.

نکته: به این علت ابتده سیم لا (A) را کوک می‌کنیم که در ارکسترهای بزرگ که سازهای زهی، بادی، کوبه و …. همنوازی می‌کنند و طبیعتا تمام سازها می‌بایست کوک یکسان داشته باشند، ساز بادی ابوا نوت لا را اجرا می‌کند و سایر سازها با گوش دادن به این صدا، ساز خود را کوک می‌کنند. به همین علت معمولا ابتدا سیم لا و سپس سایر سیم‌ها توسط نوازنده کوک می‌شوند.

مشکلات رایج در کوک کردن ویولن
یکی از مشکلات معمول هنگام کوک کردن ویولن، خارج شدن گوشی از جعبه گوشی و شل شدن آن است. در این وضعیت در صورت رها کردن گوشی، سیم کشش خود را از دست داده و به سرعت کوک رها می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، زمان کوک کردن و چرخاندن گوشی درجهت مورد نظرتان (ساعتگرد یا پادساعتگرد)، گوشی را همزمان به سمت داخل جعبه گوشی‌ها فشار دهید. در این صورت پس از رها کردن آنها در جای خود مستحکم خواهند بود و کوک خود را حفظ خواهند کرد.
برای جلوگیری از پاره شدن سیم تا جایی که می‌توانید از پیچ‌های تنظیم دقیق موجود در سیم گیر استفاده کنید. فقط در صورتی که کوک ساز به دلایل مختلف تغییر بسیار زیادی کرده است از گوشی‌ها استفاده کنید. این دلایل می‌توانید تغییر ناگهانی و بسیار زیاد رطوبت و دمای هوا، ضربه به ساز یا گوشی‌ها، تعویض سیم، کوک نکردن ساز برای مدت طولانی و  …… باشد.

آموزش کوک کردن ویولن



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی